لوگو2

آثار ایمان در زندگی بزرگان

دسته بندی :blog, مذهبی 5 خرداد 1400 4806
آثار ایمان در زندگی بزرگان

آثار ایمان در زندگی بزرگان

آثار ایمان در زندگی بزرگان

از آنجا که رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) و ائمه معصوم در بالاترین مرتبه از ایمان قرار گرفته بودند ، تمامی ابعاد زندگی خود را مبتنی بر دستورات الهی تنظیم نموده بودند .

به همین دلیل آثار ایمان در تمامی ابعاد زندگی شان تبلور داشت. چند نمونه از آثار ایمان در ابعاد روحی ، اخلاقی ، عبادی ، فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و … آن بزرگواران به شرح ذیل می باشد :

 تاثیر ایمان در عبادت

رسول خدا صلی الله علیه وآله آنقدر نماز خواند که پاهایش آماس کرد؛ به او عرض شد: آیا این‏طور خود را به زحمت می‏اندازید در حالی که خداوند گناه گذشته و آینده شما را آمرزیده است؟! فرمود: آیا بنده شکر گزار خدا نباشم (یعنی این عبادت ها نیز به جهت شکر گزاری آنگونه احسان های الهی است).

تاثیر ایمان در آرامش روحی

مراد از آرامش روحی این نیست که آنها در زندگی دارای مشکل نبوده و یا اینکه به راحتى همه گردنه هاى زندگى را به پشت سر می گذاشتند ؛ چراکه زندگى انسان همواره مملو از مشکلات، فراز و نشیب ها و موانع است.

اما ایمان واقعی به خدا این اطمینان خاطر را ایجاد می کند که هر گرفتاری با لطف و عنایت الهی قابل برطرف شدن می باشد و اگر انسان مسیر حق حرکت نماید خداوند همواره همراه او خواهد بود .

لذا به هنگام بررسی زندگی رسول خدا (صل الله علیه و آله ) و ائمه معصومین ، می بینیم علیرغم همه مشکلاتى که بر سر راهشان از دوران طفولیت تا پایان عمر وجود داشت با آرامش کامل روحی بدون هیچ ترس و ناراحتی مشکلات را از سر راه خود برداشته و فراز و نشیب هاى زندگى را طى می نمودند .

تاثیر ایمان در داشتن روحیه توکل

کسانیکه به خدا ایمان دارند، بر او توکل می کنند خداوند متعال در سوره طلاق/ آیه ۳ می فرماید: وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ … هر کس بر خدا توکل کند، خدا او را کافى است .

اثر ایمان پیامبر به هنگام جنگ

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) لحظه ای از خداوند و مدد او غفلت نداشت، در کارهای دشوار و مهم با آن که همه‏ی جوانب حزم و دوراندیشی را رعایت می‏کرد، از خداوند مدد می‏خواست، و به درگاه او دعا و تضرع می‏نمود، و توفیق و پیروزی را فقط از او می ‏خواست .

اثر ایمان در ایجاد روحیه عزتمند و ذلت ناپذیر بزرگان

مؤمن همیشه خود را غالب مى‏داند، چون با موجودى پیوند دارد که همه عوالم وجود مسخر او هستند. در آیات قرآن صفت «عزت» اختصاصا براى خداوند و رسول خداو مؤمنین قرار گرفته است.

 اثر ایمان در وقت شناسی ونظم

از دیگر فواید ایمان به خدا این است که انسان را وقت شناس و منظم می نماید کسانیکه به خدا ایمان داردند ازاوقات خویش درراه بهتر عبادت کردن خداوند واستفاده ی بیشتراز لحظات زندگی وسرعت گرفتن درانجام اعمال صالح بهره می برند به همین دلیل درنظم بخشیدن به زندگی خود بسیار کوشا هستند . ازهیچ دقیقه ای درراه رسیدن به اهداف عالی خود صرف نظر نمی کنند وبه برنامه ریزی برای ساعات خویش اهتمام می ورزند .

اثر ایمان در شجاعت

پیامبر اسلام ‏صلی الله علیه وآله بدلیل ایمان واقعی به وعده های الهی با شجاعت تمام دستورات الهی را پیاده می نمودند و به همین دلیل از شجاعترین شخصیت‏ها در تاریخ بشر محسوب می گردند ؛ او به تنهایی در برابر جهانی از شرک و کفر و نامردمی قد بر افراشت و در مقابل اعراب که از خشن‏ترین مردمان روی زمین بودند.

بی ‏هیچ محابا به انتقاد از رسوم و عقاید آنان پرداخت و مدّت قریب به ۱۵ سال بدون هیچ اقدام انتظامی و فقط با اعتماد به لطف الهی در برابر همه عرب که با تعصبّی کور از عقاید سخیف قبیلگی و بتهای خود دفاع می‏کردند ایستادگی و مقاومت کرد؛ در حالی که بت ‏پرستان بسیاری از گرویدگان به او را به سخت‏ترین وجهی شکنجه می‏کردند و تعدادی از آنان را نیز به‏ قتل رساندند .

 اثر ایمان در روحیه صبر و بردباری

ایمان به خدا در انسان نیروى مقاومت مى‏آفریند و تلخی ها را شیرین مى ‏گرداند. شکیبائى میوه یقین است، چه هر که را یقین بعدل حق تعالى باشد داند که بازاى هر مصیبتى و بلائى عوض و ثوابى باشد که هر عاقلى که آنها را با هم سنجد راضى شود به آن مصیبت از براى رسیدن به رضایت الهی ، و داند که صبر ثواب او را مضاعف گرداند و جزع باعث نقص آن یا حبط آن گردد و با وجود علم باین امور البتّه صبر را اختیار خواهد کرد و راه جزع بخود نخواهد داد .

 اثر ایمان در روحیه انفاق ایشان

از ویژگی های مهم ایمان به خدا انفاق در راه خدا می باشد .

روحیه تواضع

امام علی علیه السّلام وصف فروتنی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را چنین بیان میدارد: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روی زمینِ بدون فرش مینشست و غذا میخورد، و با تواضع همچون بردگان جلوس میکرد، با دست خویش کفش و لباسش را وصله میفرمود و بر مرکب برهنه سوار میشد و حتی کسی را پشت سر خویش سوار می نمود .

کوشش در امانتدارى

 اثر ایمان وفاى به تعهدها و قراردادها

از دیگر ویژگی هایی که خداوند متعال در آیه ۸ سوره مومنون می فرماید پایبندی به عهد و پیمان می باشد که رسول خدا (صل الله علیه و آله ) از این امر مستثنی نبود .

امام صادق ‏علیه السلام در باره این ویژگی ایشان فرموده اند : رسول خدا با مردی قرار گذاشت که در کنار صخره معیّنی در انتظار آن مرد بماند تا برگردد. شدت گرمی آفتاب، پیامبر را در آن مکان رنج می‏داد. اصحابش به او عرض کردند: چه ‏اشکال دارد که به سایه منتقل شوی؟ حضرت فرمود: وعده ‏گاه ما همین‏ جاست. در این مکان می‏ مانیم و اگر نیامد، خلف وعده از او خواهد بود.

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و آپارات دنبال کنید

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0