افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان دوره ابتدایی
افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان دوره ابتدایی
افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان دوره ابتدایی
گاهیاوقات دانشآموزان در مواجهه با چالشهای درسی، دچار ترس و استرس میشوند و این عامل سبب پایین آمدن اعتماد به نفس آنها میشود. نبود پشتکار و اعتماد به نفس کافی، روحیهی تلاش مضاعف و ایجاد افکار مثبت را از آنها میگیرد و درنتیجه، عملکرد آنها مناسب نخواهد بود. پس باید ریشهی این ترسها و استرسها را شناخت و با استفاده از راهکارهای مناسب بر آنها غلبه کرد.
یکی از ناامیدکنندهترین شرایطی که ممکن است هر معلمی تجربه کند، زمانی است که دانشآموزانِ بهظاهر بااستعداد، نتوانند تکالیف سادهی درسی خود را به پایان برسانند یا حتی کوششی نکنند برای انجام تکالیفی که کمی چالشبرانگیز بهنظر میرسند.
دانشآموزانی که در اولین سختی در تکالیف، دست از تلاش برمیدارند، گیجکننده و پیچیدهتر هستند، چون در این دانشآموزان روحیهی عدم وجود پشتکار و تسلیمناپذیری با تنبلی اشتباه گرفته میشود. درحالیکه ممکن است به این افراد توصیه شود که به تلاش خود ادامه دهند، هرچند بهندرت این توصیه کارگشا است.
دلایل متعددی برای تلاشهای ضعیف وجود دارد که دانشآموزان در اولین برخورد با چالش از خود نشان میدهند. برای بسیاری از دانشآموزان، ترس از اینکه کارشان بهاندازهی کافی خوب نیست، واقعا فلجکننده است. آنها بهجای اینکه نمرهی بدی را از معلم خود بگیرند، با انجامندادن آن کار، خودشان به خودشان نمرهی بد میدهند.
برخی از والدین بیشازاندازه در درس، به کودکان خود کمک میکنند. این افراد با گفتن نکات و سرنخهایی به این کودکان، درحقیقت مسئولیت ناتوانی آموختهشدهی این کودکان را دارند. متأسفانه این الگوی رفتاری شناختپذیر است. اینها دانشآموزانی هستند که بهجای اینکه جدول محتوایی را بررسی کنند.
از دیگران شمارهی صفحه را میپرسند، بهجای خواندن متن برای کسب اطلاعات، سؤالات پراسترس و متعدد میپرسند و بهجای اینکه مدتی را بهطور مستقل و انفرادی کار کنند، سرشان را روی میز میگذارند.دلیل هرچه که باشد، میتوان این ناتوانی آموختهشده را کاهش داد. اینجا فهرستی از استراتژیهایی را ارائه میکنیم که میتوانید با استفاده از آنها به دانشآموزان کمک کنید تا پشتکار و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.
راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی
با کارکردن روی دانش قبلی، مطالعهی یکی از واحدهای درسی را آغاز کنید. دانشآموزانی که میتوانند آموختههای جدید را با دانش قبلی خود پیوند دهند، احتمال بیشتری دارد که در مواجهه با چالشهای آموزشی از خود پشتکار نشان دهند، اما دانشآموزانی که مفاهیمی در مطلبی برایشان ناآشنا است، احتمال بروز این پشتکار در آنها بسیار کمتر است.
۲. هر واحد درسی یا حتی یک تمرین کوچک را از جایی شروع کنید که آسانتر است. اگر دانشآموز ببیند که میتواند مسأله را حل کند و به کار خود ادامه دهد، کمتر دچار ترس و اضطراب میشود.
۳. تکالیف طولانی را به بخشهای کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید تا دانشآموزان با فکر به یک تکلیف طولانی، دستپاچه نشوند.
۴. زمانی که دانشآموزان در گروههای دو یا سه نفری حتی روی بخشی از یک تکلیف کار میکنند، عملکرد آنها بهتر است. کارکردن با یک همکلاسی، زمانیکه دانشآموزان از پاسخ یا روند حل مسأله مطمئن نیستند، حمایت آنی ایجاد میکند.
۵. موفقیت، موفقیت بیشتر میآورد! فعالیتهای دانشآموزان را در زمینهای طراحی کنید که میتوانند بدرخشند و بخواهند به این احساس مثبت که از آن موفقیت حاصل شده است، ادامه دهند. از تکنیکهای تفکیک و جداسازی استفاده کنید تا دانشآموزان بیشتری را جذب کنید.
۶. به دانشآموزان کمک کنید که ارتباط بین تلاش و موفقیت را درک کنند. گاهیاوقات دانشآموزانی که پشتکار کمتری دارند، معتقد هستند که دانشآموزان خوب به نوعی باهوشتر از آنها هستند یا آن تکلیف برای دانشآموزان خوب، آسانتر از آن چیزی است که اینها فکر میکنند. یادگرفتن این نکته که هر کسی نیاز دارد که سخت تلاش کند، میتواند به برخی از دانشآموزان بینش عمیقتری بدهد.
۷. برخی از معلمان زمانی که دانشآموزان بهصورت انفرادی تکالیف خود را انجام میدهند، به سؤالات شفاهی آنها جواب نمیدهند، مگر در زمانهای مشخص. یعنی از دانشآموزان خود میخواهند که سؤالات خود را در زمانی مشخص، بهطور مثال بعد از اتمام تکلیف بپرسند. این روش باید بهطور صحیح استفاده شود، چون در این صورت دانشآموزان را تشویق میکند تا به کار خود ادامه دهند. دلیل این تأثیر مثبت این است که دانشآموزان میدانند که سؤالات آنها در زمانی مشخص پاسخ داده میشود.
۸. سرفصلها، مدلها، نمونهها و برهانهای زیادی را پیشنهاد دهید تا دانشآموزان بدانند که چه زمانی در مسیر درست قرار دارند.
۹. به دانشآموزان بگویید اهداف معقولی برای خود تعیین کنند و برای رسیدن به آنها تلاش کنند. زمانیکه دانشآموزان در راستای رسیدن به هدفی شخصی تلاش کنند، علاقهی خاصی به کار خود پیدا میکنند.
۱۰. معلم باید زمانیکه دانشآموزِ درحال انجام تکالیف با چالشی دست به گریبان است، یکی از قدرتمندترین سؤالات خود را بهعنوان یک معلم از او بپرسد: «چطور میتوانم کمکت کنم؟»
برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.
ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و آپارات دنبال کنید
چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.