0

فساد مواد غذایی

دسته بندی ها : blog, سلامت، بهداشت و پزشکی ۱۴ دی ۱۳۹۸ admin 212 بازدید
فساد مواد غذایی

فساد مواد غذایی

فساد مواد غذایی

زمانی که یک ماده غذایی از نظر رنگ ، بو و طعم و مزه دچار تغییراتی شود و ارزش غذایی ان از بین برود یا کاهش یابد می گوییم ماده غذایی دچار فساد شده است . این تغییرات می تواند به وسیله حمله یا رشد ، رشد باکتریها ، قارچها و کیکها و کپکها یا واکنش های شیمیایی و بیو شیمیایی ناشی از ترکیبات تشکیل دهنده غذا ایجاد شود . فساد غذایی یا مواد موجود در محیطی که این عوامل گاهی به طور ناخواسته مواد غذایی را الوده می کنند مثل استفاده غیر مجاز از سموم دفع الات نباتی یا حشره کش ها در هنگام کاشت یا برداشت است .رعایت اصول فساد در مواد غذایی یا انجام یکسری از اعمال در کلیه ی مراحل تهیه و تولید ، حمل و نقل و نگهداری و فروش مصرف غذایی به منظور کاهش الودگی های فیزیکی ،شیمیایی و بیولوزیکی را تا حدی که برای سلامت انسان زیان اور باشد . بیشتر الودگی در فساد غذایی بر اثر بی احتیاطی در مراحل تولید نگهداری حمل و نقل و عرضه مواد غذایی ایجاد می شود. این رو اطلاع داشتن از اصول نگهداری صحیح مواد غذایی و استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده و توجه مشخصات برچسب مواد غذایی می تواند به استفاده مواد غذایی سالم کمک کند .

میکروبهای فاسد کننده غذا در همه جا وجود دارد. آب، خاک، هوا، پوست دام و پَر طیور و همچنین روده حیوانات مملو از میکروب می باشد. همچنین سطح دستگاهها و دست آلوده شخص که به ماده غذایی تماس دارد، دارای میکروب است که باعث فساد در مواد غذایی می شود. 

گرما و سرما در صورت عدم کنترل مواد غذایی را فاسد می کند که یخ زدگی میوه جات و سبزیجات در اثر سرمای زیاد و فساد انواع گوشتها در گرمای زیاد از آن جمله هستند. 

برخی از افراد به دلیل عادتهای غذایی نادرست مانند پرهیز از خوردن گوشت و یا مصرف ناکافی مواد غذایی متناسب با نیازهای خود به دلیل ابتلا به اختلالات غذا خوردن ممکن است با سوء تغذیه ناشی از کمبود فساد مواد غذایی می شود

برخی از عادتهای غذایی نادرست با تحقیقاتی که انجام دادم به شرح زیر است :

نوشیدن آب بلافاصله پس از صرف غذا، موجب رقیق شدن شیره معده می‌شود و اثر آنزیم‌های هضمی را به تعویق می‌اندازد؛ به این ترتیب در هضم غذا اختلال ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف آب، هنگام غذا به حداقل برسد و این عمل یک تا دو ساعت قبل و یا بعد از صرف غذا انجام شود. گفتن این نکته هم ضروری است که نوشیدن آب قبل از غذا، باعث تحریک اشتها می‌شود.
● پیاده روی آهسته

حرکت و تغذیه مناسب دو روی سکه هستند؛ حرکت، قبل از غذا اشتها آور است و حرکت آهسته، چند دقیقه پس از صرف غذا، باعث سهولت عمل معده می‌شود؛ به طوری که احساس سنگینی و حتی اشکال در تنفس ناشی از سنگینی معده را از بین می‌برد. هم‌چنین پیاده‌روی به خصوص به خانم‌هایی که دردهای استخوانی در ناحیه پا دارند و یا از پوکی استخوان در هراس‌اند بسیار توصیه می‌شود.

  • سیگار کشیدن

کشیدن سیگار پس از صرف غذا، امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؛ چون معلوم شده که سیگار خطر رفلاکس یا بازگشت محتویات معده به مری را بالا می‌برد و رفلاکس هم در دراز مدت، خطر سرطان را بالا می‌برد. البته فراموش نکنید که سیگار نه تنها پس از صرف غذا، بلکه در همه حال سرطان‌زاست.
● خوردن میوه

با توجه به این که بعد از غذا خوردن، معده پر و سنگین است، خوردن میوه به این سنگینی دامن می‌زند و در عمل هضم، مشکل ایجاد می‌کند و بهتر است یک تا دو ساعت پس از صرف غذا باشد. البته برخی افراد، به علت حساسیت نداشتن گیرنده‌های انسولین، پرخوری یا تحریک‌پذیری پانکراس، بعد از خوردن غذا تمایل به مصرف ماده شیرین دارند، که تنها به این افراد توصیه می‌شود بعد از صرف غذا، به جای مصرف شیرینی، مربا و… از میوه استفاده کنند. در ضمن خوردن میوه و یا ساندویچ‌های سبک، به مقدار کم در میان وعده‌ها، باعث کاهش ولع افراد برای وعده بعد می‌شود، از افت فشارخون و خستگی زودهنگام، جلوگیری می‌کند و به این ترتیب قدرت فکر و کار را افزایش می‌دهد و از رفتارهای تنش‌زای فرد با دیگران جلوگیری می‌شود.
● نوشیدن چای

چای دارای تانن است و باعث جلوگیری از جذب آهن می‌شود. بهتر است خانم‌ها و کودکان، تا دو ساعت پس از صرف غذا، چای ننوشند. البته مصرف آن بلافاصله بعد از غذا، در آقایان که عمدتا آهن خون آن‌ها زیاد است، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
● محکم بستن کمربند

بستن کمربند در حین صرف غذا و پس از آن باعث می‌شود گردش خون با مشکل انجام شود؛ البته این هشدار شامل حال تمام افراد نمی‌شود، ما به برخی مراجعان خود توصیه می‌کنیم قبل از غذا، برای کم‌خوری، کمر بند خود را محکم کنند.
● استحمام

تحقیقات نشان داده است رفتن به حمام با معده پر، باعث ایجاد استرس و اختلالاتی در خون‌رسانی به قلب و مغز می‌شود.
● استفاده کردن از دسر

دسرها مقدار زیادی انرژی دارند و در صورت استفاده، علاوه بر آن‌که موجب ایجاد فشار به قلب و عروق می‌شوند، این انرژی دریافتی به صورت چاقی ظاهر می‌شود و همان‌گونه که می‌دانیم، چاقی عامل بیماری‌های متعدد است.
● خوابیدن

به افرادی که زمینه رفلاکس (بازگشت اسید معده) دارند، توصیه می‌شود بلافاصله پس از صرف غذا، دراز نکشند؛ زیرا این عامل باعث برگشت محتویات معده که اسیدی هستند، به طرف مری و ایجاد التهاب مری می‌شود. در برخی موارد نیز احتمال ورود غذا به ریه را امکان پذیر می‌کند. این نکته را نیز باید درنظر داشت که بعد از صرف غذا، چند دقیقه استراحت به معده کمک زیادی می‌کند، اما این استراحت نباید به صورت دراز کشیدن باشد.

  • سالاد

مصرف سالاد، بعد یا قبل یا زمان غذا خوردن، توصیه می‌شود، اما بهتر است قبل از غذا باشد که هم از پرخوری جلوگیری می‌کند و هم محتوای فیبر آن برای حرکت درست روده‌ها مفید است. اگر مصرف سالاد به بعد از غذا موکول شود، ممکن است دیگر جایی برای آن باقی نماند، یا این‌که باعث گشاد شدن بیش از حد معده شود

فسادهای غذایی یکی از مهمترین عوامل موثر در شکل گیری الگوی غذایی افراد است . هر سکی در طول روز بر اساس عادتهای غذایی خود غذا می خورد عادتهای غذایی است که تعیین می کند ما چه غذاهایی را برای خرید انتخاب می کنیم و مواد اولیه آن را چگونه تهیه و آماده سازی می کنیم در نهایت غذای تهیه شده را چگونه مصرف یا نگهداری کنیم

شما می‌توانید باقی مانده غذاها را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت کوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف کردن آن، برای کاهش دادن خطر بیماری‌هایی که از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود، در داخل یخچال بگذارید.

هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نکنید و به محض اینکه آنها را پختید، فوراً در یخچال قرار دهید. به این دلیل که هوای خنک و سرمای داخل یخچال میزان رشد باکتری را کاهش می‌دهد. برای مواد خوراکی که حجم بیشتری دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، مثل سالاد ماکارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینکه در داخل یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف کوچک قرار دهید و سپس در داخل یخچال بگذارید.
با این روش سرمای یخچال به سرعت و به طور یکنواخت غذا را خنک می‌کند. برای چنین غذاهایی اگر از یک ظرف بزرگ استفاده کنید، به دلیل آنکه سرمای یخچال کاملا ‌و به طور یکنواخت غذا را خنک نمی کند، خطر اینکه باکتری یا هر چیز دیگری در وسط غذا رشد کند، بسیار زیاد است.

کنترل عادتهای بد غذایی :

  • خارج کردن مواد غذایی مضر از دسترس
  • جایگزین کردن سبد میوه و سبزیجات
  • نکشیدن غذا در دیس
  • فریز کردن باقیمانده غذا
  • استفاده از بشقابهای کوچک
  • پرهیز از مصرف نمک
  • پرهیز از نوشیدن نوشیدنیهای گاز دار و شیرین

چند راهکار برای جلوگیری از فساد مواد غذایی :

  • عدم قرار دادن گوشت در کنار سبزی چون ممکن است میکروبهای موجود در سبزی باعث الوده شدن گوشت شود
  • استفاده از دوتخته متفاوت برای خرد کردن سبزی و گوشت

همیشه برای خرد کردن سبزی و گوشت از ۲ تخته متفاوت استفاده کنید؛ به این ترتیب مانع از انتقال باکتری از گوشت به سبزی و برعکس می شوید.

۳- همیشه گوشت قرمز، مرغ و ماهی را درون کیسه پلاستیکی یا درون یک بشقاب قرار دهید تا آب آن روی موادغذایی دیگر نریزد و موجب فساد و آلودگی خوراکی ها نشود.

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و آپارات دنبال کنید

لطفا رضایت خود را از نوشته بالا با رای دادن به ستاره های پایین مشخص نمایید:

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]
ادمین ادمین
admin

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0