لوگو2

۱۳ اصل برای داشتن یک زندگی شاد

دسته بندی :blog, سبک زندگی 17 خرداد 1400 admin 3501
شادی

۱۳ اصل برای داشتن یک زندگی شاد

۱۳ اصل برای داشتن یک زندگی شاد

برخی می‌گویند شادی یعنی ثروتمند بودن. برخی می‌گویند که از نظر آن‌ها شادی به معنای سالم بودن است و از نظر برخی دیگر عشق در زندگی، داشتن دوستان فراوان، یک شغل خوب یا دستیابی به هدفی معین به معنی شادی است.

تعریف هر فرد از شادی چیزی متفاوت از تعریف دیگری است. زیرا نگاه هر فرد به زندگی متفاوت است اما این دلیلی نیست که نتوان راهی مشترک برای همه این دیدگاه‌ها تا رسیدن به شادی پیدا کرد.

 

۱۳ اصل برای داشتن یک زندگی شاد

۱. خودبینی مثبت

زمانی که بتوانید آنقدر که استحقاقش را دارید به خودتان رسیدگی کنید و تنها خود را مرکز کائنات ببیند؛ خواهید دید که رفته رفته روابط بهتری با دیگران خواهید داشت. البته همه این‌ها مشروط به این نکته مهم است که آسیبی به دیگران وارد نکنید و خودبینی مثبت را با خودشیفتگی بیمارگونه یکی ندانید. توصیه می‌کنیم با استراتژی خودبینی مثبت، ضمن ایجاد حلقه‌های اجتماعی اثربخش، توانایی‌های خود را توسعه داده و هرگونه شک و تردیدی را در مورد خود و ظرفیت‌های خودتان از ذهن بیرون کنید.

۲. برای خود و زندگی خود ارزش قائل شوید

در وهله اول باید ارزش‌های خود را شناسایی کنید و بر اساس آن زندگی و کار خود را تنظیم نمایید. در چنین حالتی، خواهید توانست به محض مواجهه با یک موقعیت ارتباطی یا شغلی، شرایط را بر اساس ارزش‌های خود بسنجید و بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

۳. از زندگی کردن لذت ببرید و دست از مال دنیا بکشید

از زرق و برق دنیا اعم از مال و اموال، پول و ثروت، تبلیغات مختلف برای خرید هر آنچه به زور به خوردتان می‌دهند دوری کنید. البته منظور این نیست که زندگی درویشی پیشه کنید؛ بر عکس، منظور ما این است که اجازه ندهید زرق و برق دنیای مصرف گرای امروز، سبک زندگی پیش فرض خود را بر شما تحمیل کند. تنها به دنبال چیزی باشید که شادی و شعف را برایتان به ارمغان آورد؛ چیزی که وقتی به آن دست یافتید از ته دل احساس شادی کنید.

۴. وقت شناس باشید

فرض کنید ساعاتی که هر فرد به طور معمول در شبانه روز می‌خوابد؛ به بیداری و تلاش برای لذت از زندگی می‌گذشت. البته به هیچ وجه قصد نداریم با فیزیولوژی بدن شوخی کنیم؛ چون چنین چیزی امکانپذیر نیست. آنچه اهمیت دارد این است که افراد موفق، شاد و خوشبخت عمدتا کسانی را شامل می‌شوند که بیشترین استفاده را از زمان خود به عمل می‌آورند. شما هم اگر در صدد دستیابی به شادی هستید، سعی کنید حتی‌الامکان زودتر از موعد از خواب بیدار شده و یا زودتر از قرارهای خود حاضر شوید.

همانطور که می‌دانید افراد افسرده که مشخصا احساس شادی نمی‎کنند؛ اساسا از تنبلی روحی رنج می‌برند و زمان زیادی را در خلوت، خواب و یا سکوت سپری می‌کنید. اما شما که شادی را می‌جویید باید عکس این قشر عمل کنید و برای هر کار و شرایط خوبی که یک درصد به شادی نزدیکتان می‌کند، آماده باشید و پیش از موعد مقرر، آغوش خود را برایش باز کنید. حتما می‌پرسید دلیل این همه تأکید بر وقت شناسی چیست؟ خب وقتی به طور یک مصاحبه کاری و یا یک سخنرانی دارید، اگر زودتر در محل حضور یابید، خواهید دید که سطح استرس‌تان شدیدا کاهش می‌یابد.

۵. مانند مورچه باشید

همه ما داستان مورچه و ملخ را شنیده‌ایم و همه می‌دانیم که مورچه به ذخیره و انبار کردن مشهور است. اما آیا می‌دانید گاهی برای شادی باید مورچه بود؟ برای اینکه بدانید چه چیزهایی را باید ذخیره کنید، باید در ابتدا بدانید که نبود یا کمبود چه چیز یا چیزهایی باعث نگرانی شما خواهد بود. اگر از نظر مالی در مضیغه هستید، بیشتر کار کنید و پس انداز خوبی برای خود دست و پا کنید. اگر در خانه‌ای نقلی و قدیمی زندگی ‌می‌کنید؛ به فکر ساخت یا خرید یک خانه بزرگ و راحت‌تر باشید. یادتان باشد که استراتژی مورچه تنها به مادیات محدود نیست. به عنوان مثال، اگر برای خود وقت زیادی ندارید، یا حریم شخصی‌تان دچار خدشه شده، سعی کنید رفته رفته این شکاف‌های مادی و معنوی را پر کنید تا شادی در خانه‌تان را بزند.

۶. تحمل نکنید

تحمل نکردن به هیچ وجه به معنی زیر بار مشکلات خم شدن نیست. کاملا برعکس، هدف ما این است که به شما بیاموزیم که همه افراد در زندگی خود دچار مشکلات و نگرانی‌هایی خواهند شد. تنها کافیست درک صحیحی از مشکلاتی که گریبان‌تان را گرفته به دست آورید و دانه دانه، هر آنچه که مانند خوره انرژی شما را می‌خورد از زندگی خود حذف کنید.

۷. پاسخگو باشید

هیچ کدام از ما انسان‌ها قادر نیستیم جلوی وقوع زنجیره حوادث مختلف این جهان هستی را بگیریم. تنها مکانیسم دفاعی یک فرد سالم و خوشبخت این است که این تغییرات و اتفاقات را بپذیرد و همیشه توانایی تغییر و سازگاری را داشته باشد. بنابراین، به جای این‌که واکنش‌های غیر منطقی و هیجانی بدهید، بهتر است با کنجکاوی به رویدادهای مختلف پاسخ بدهید و از هر حادثه‌ای درس بگیرید.

۸. همواره در پی رشد و بالندگی خود باشید

برای این‌که بتوانید به رشد و پیشرفت دلخواه برسید، توصیه می‌کنیم دور و بر خود را از افرادی پر کنید که:

  • شما را به چالش می‌کشانند
  • به شما انرژی می‌دهند
  • پشتیبان شما هستند
  • شما را به جلو می‌رانند.

تنها با چنین افرادی است که می‌توانید با ماجراجویی در پی شادی باشید.

۹. آگاهانه زندگی کنید

ما از بدو وجود حواس پنجگانه داریم. از هر چیزی که در اطراف‌تان روی می‌دهد غافل نشوید، تا می‌توانید ببینید، بشنوید، و توجه کنید. اگر مانند نویسنده این مطلب دو ماه است که آرزوی غروب آفتاب در ساحل را دارید، به نور نارنجی رنگ خورشید از پنجره اتاق خود آگاه باشید و با تمام وجود از آن لذت ببرید.

۱۰. همه چیز را ساده بگیرید

همه کارهایی را که به نحوی زندگی شما را پیچیده‌تر می‌سازند، به کسی دیگر محول سازید که در انجام آن کار خبره باشد. رضایتمندی از لذت‌های ساده شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

۱۱. صادق باشید

بازی را کنار بگذارید و یادتان باشد، حتی اگر گفتن حقیقت در ابتدا گزنده و ناراحت کننده باشد، اما بهترین نقطه آغاز برای پیشرفت و رشد است. پس تا می‌توانید صادق باشید و دیگران را نیز به صداقت دعوت کنید.

۱۲. در لحظه زندگی کنید

هرگز برای شاد بودن منتظر فردا یا فرداها نباشید. از کجا معلوم که فردایی در کار باشد؟ وقتی احساس شادی و سرخوشی را به فردا یا زمانی دیگر موکول می‌کند مثل این است که در آینه به خود نگاه کنید و بگویید” بفرمایید اول شما.” دیدید چقدر غیر عملی و غیر منطقی است؟ پس شادی را در هوا چنگ بزنید و از آن لذت ببرید بدون این‌که بدانید فردایی هم در کار هست یا خیر.

۱۳. ادا در نیاورید

خودتان باشید. اخیرا اصطلاحی در میان جوانان امروزی باب شده که می‌گویند “مگه خودت چشه؟” هرگز سعی در کپی برداری از شخص دیگری نکنید؛ این یعنی شما با خودتان و هر آنچه بخشی از وجود، بدن و شخصیت شماست مشکل دارید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که به محض این‌که حالتان با خودتان خوب باشد، افراد بسیاری دور و بر شما را خواهند گرفت و چه بسا حال آنها نیز با شما خوب شود.

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و آپارات دنبال کنید

admin

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0